Sabtu, 15 Oktober 2011

Iqtibas Atau Adaptasi

Satu kalimah yang mungkin jarang didengar, tetapi seringkali diaplikasikan dalam penuturan Bahasa Arab. Iqtibas قتباس) merupakan satu tajuk dalam Ilmu al-Badi', boleh diterjemahkan sebagai adaptasi atau dalam kata lain adalah meniru, mencontoh atau menjiplak. Tapi dilakukan dalam konteks syar'ie yaitu sah dan bukannya cetak tanpa ijin. Ini menurut pemahaman saya.
Tapi, kita lihat apa definisi yang diberikan oleh Balaghiyyun; al-Khatib al-Qazwiniy di dalam kitabnya, al-Idhoh menyebut bahwa " Iqtibas merupakan percakapan atau ayat yang mengandung sesuatu yang diambil daripada al-Quran atau al-Hadis tanpa menyebutkan sumbernya". Pendek kata, adaptasi yaitu.

Ada beberapa kriteria berkaitan dengan iqtibas;


  1. Adaptasi diambil nas al-Quran al-Karim dan al-Hadis al-Syarif.
  2. Tidak menyebut sumber, maknanya tidak menyebut قال الله تعالى atau ayat dan surahnya atau  قال رسول الله atau riwayatnya. Jika disebutkan yg demikian, maka ia bukan lagi iqtibas tetapi disebut sebagai istidlal atau istisyhad (memberi dalil atau hujah).
  • Biasa terdapat dalam syair, puisi dan khutbah.
  • Dibenarkan mengambil nas secara tepat tanpa harus merubah lafaz dan makna(meniru dan mencedok bulat-bulat).
  • Juga dibenarkan mengedit sebagian nas (adaptasi).
  • Juga dibenarkan meniru atau mendapatasi nas tetapi dengan makna/maksud yang berbeda (menjiplak).
Masih belum faham? takperlu khawatir, contoh akan berikan di akhir pembahasan ini, untuk itu kita simak  dulu apa tujuan iqtibas ini.

Apa tujuan iqtibas? Adakah untuk menyaingi keagungan Kalam Tuhan atau keindahan bahasa Nabi? Atau, adakah disebabkan oleh kelemahan si penutur sehingga terpaksa meminjam Kalam Tuhan dan bahasa Nabi? Atau apa? Sebenarnya, iqtibas yang berlaku hanyalah sebagai hiasan atau penyeri kalam. Tidak dinafikan, iqtibas akan menambahkan kekuatan disebabkan disandarkan kepada al-Quran dan al-Hadis, juga menambahkan lagi keindahan kalam atau percakapan. Sehingga iqtibas diumpamakan cahaya yang berseri lagi menyinari.

Contoh
ستبقي لها فى مضمر والحشا  #  سريرة ود يوم تبلى السرائر

Iqtibas dalam ayat 9 Surah at-Thoriq

إِنَّهُ ۥ عَلَىٰ رَجۡعِهِۦ لَقَادِرٌ۬ (٨) يَوۡمَ تُبۡلَى ٱلسَّرَآٮِٕرُ (٩) فَمَا لَهُ ۥ مِن قُوَّةٍ۬ وَلَا نَاصِرٍ۬
 
Contoh lain yang lebih mudah ;

الحمد لله الذي أنزل القرءان بلسان عربي مبين، والصلاة والسلام على رسول الله
Iqtibas darpada ayat 195 Surah as-Syua'ara'  
 عَلَىٰ قَلۡبِكَ لِتَكُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِينَ (١٩٤) بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ۬ مُّبِينٍ۬ (١٩٥
 2. Iqtibas dari kutipan syair
قد تقطع الرحم القريب وتكفر النعـ ** ـمى ولا كتقارب القلبين

Iqtibas daripada Hadis Nabi
إن الرحم تقطع وإن النعم تكفر ولن ترى مثل تقارب القلوب

Contoh lain yang lebih mudah
أحييكم جميعا بتحية الإسلام تحية طيبة مباركة من عند الله فسلام الله عليكم  
ورحمته وبركاته
Iqtibas daripada ayat 61 Surah an-Nur 

فَسَلِّمُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمۡ تَحِيَّةً۬ مِّنۡ عِندِ ٱللَّهِ مُبَـٰرَڪَةً۬ طَيِّبَةً۬
 
3. Iqtibas secara secara menukar makna

لئن أخطأت في مد #  حك ما أخطأت في منعي
لقد أنزلت حاجاتي #  بواد غيرذي زرع
Iqtibas daripada ayat 37 Surah Ibrahim  

رَّبَّنَآ إِنِّىٓ أَسۡكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِى بِوَادٍ غَيۡرِ ذِى زَرۡعٍ عِندَ بَيۡتِكَ ٱلۡمُحَرَّمِ

Makna asal di dalam al-Quran adalah merujuk kepada Mekah, sedangkan makna yang dimaksudkan oleh penyair adalah orang yang tidak dapat memberi manfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar